«Mer punk og in your face enn standarden»
December 14, 2024Skankin Oslo, et crew sentrert rundt bassmusikk, runder av ‘Hausmania Brenner’ med en full takeover! Vi tok en prat med et av medlemmene, Erlend i foranledning lørdagens kalas av rumlende frekvens.
Tekst: Eli Tenga Foto: Skankin Oslo
Her til lands og spesielt i Oslo, har dansemusikken vært sentrert rundt techno og house. Inspirert av den enorme fascinasjonen for lyden av Berlin (spesielt farget rundt populærkulturens enorme fascinasjon for dekadente Berghain); men i sin natur mer lik nabobyen København sin fast-techno - har en spesiell gren utviklet seg de siste årene. Denne higen har gitt oss en spesielt kjapp, kompromissløs techno som nærmest har erobret hovedstaden.
På utsiden av dette driver et crew, Skankin Oslo, med en annen elektronisk estetikk - bassmusikken. Deres egenartige fokus og standhaftighet gjør de til en av Oslo best gjemte hemmeligheter. En hemmelighet som virker å eldes med stil, nå som flere og flere nye DJer virker å streife om deres fascinasjon for bassmusikk.
Skankin Oslo tar over Hausmania all night long og avslutter dermed konsertserien ‘Hausmania-Brenner’ med dets fjerde, siste kapittel.
Dette er bakgrunnen for det følgende intervjuet med et av crewets medlemmer, Erlend:
Nå er ikke alle underrettet med hva Skankin Oslo er - vil dere fortelle litt om hvem dere er og hva dere bedriver?
- Skankin er et crew bestående av en gjeng med DJ’er og produsenter, noen begge deler. Mellom oss har vi rimelig lang erfaring som artister og arrangører. Medlemmer av crewet har arrangert eventer i Oslo siden 2007, men ikke alltid under Skankin Oslo banneret - det har vel vært en 14-15 år eller no nå.
Kan dere fortelle litt om hvordan dere ble til?
- Jeg drev et crew som het Oslo Break Fest før Skankin Oslo. Gjennom det crewet booka jeg Sam Roman (Dr. Roman) noen ganger. Etterhvert flytta han til Oslo og vi begynte å henge sammen. Jeg skal ikke ta noen ære for opprettelsen av crewet da, men gjennom å komme inn i scenen møtte Sam (Dr. Roman) Simon (Tall N Skinny), Hannes (Basofon) of Acke (Shiftshape). De startet crewet i 2011. Crewet jeg hadde ble satt på indefinite hiatus av diverse årsaker, så jeg blei med seinere. Etterhvert så har det liksom balla på seg med et par til som har blitt med i crewet og som har tatt med seg ressurser, kompetanse og ulike kontakter inn. Vi har en kontinuerlig tilblivelseshistorie og vi formes nok enda gjennom de tinga vi gjør, og prøver å bli stadig bedre.
Bass går igjen i masse musikk. Og i alt fra bilers subwoofere til et soundsystems kabinetter fokuseres det på bass. Men hva går i begrepet ‘bass musikk’ for dere? Og hvordan arter bassen seg her forskjellig til vanlig populærmusikk?
- Bass er et akkompagnerende element i mesteparten av populærmusikk, mens fokuset og ankeret i musikken er vokalen. I bassmusikk er fokuset primært på følelsen og lyden av bassen og beatsa. Når det gjelder annen elektronisk musikk, da altså musikk som spilles i klubber (det finnes jo masse bra elektronisk musikk som ikke nødvendigvis er beregnet på et klubb-publikum), så er det en forskjell på de sjangrene, altså house og techno osv, og bassmusikk.
I techno, elektro, house osv er som regel en repetitiv basstromme ankeret i musikken, mens i bassmusikk er ankeret bassen. Med anker mener jeg at man føler, og kan orientere seg om hvor i takta eneren er. Når bassen er ankeret gjør det at man kan ha en mer synkopert og/eller kompleks beat som i jungle og drum’n’bass, og det er jo ting som dras enda lengre i endel jungle eller av artister som Aphex Twin eller Squarepusher f.eks.
Det har de siste årene i Oslo vært en stor interesse i en kjapp 140 bpm+ form for techno, ofte kalt «fast-techno» (med røtter i Berlin og København sine techno og trance scener), spesielt i skogsrave-scenen. Er dette en scene dere har kjennskap til/noe formening om?
- Det er nok ting som juke og sånn som kanskje spesielt Osmund (DJ Horseman) eller Ian (IGUBU) har et nærere forhold til enn meg. Jeg personlig har vel mer et forhold til freeparty scenen i London enn jeg har til skograve scenen i Norge da jeg har spilt flere sånne parties, det har nok Sam også som er fra London. Men som sagt så spiller jo noen av oss mer ting som er nærmere den gata enn det jeg gjør.
Vi er et crew bestående av folk som liker mye av det samme men også har våre særegenheter mtp ulike avarter av bass musikk som enkelte av oss er mer spesielt interessert i enn de andre, når det er sagt så er vel fellesnevneren som binder oss sammen i stor grad musikk med røtter i breaks heller enn techno/4-to-the-floor musikk, så for å svare på spørsmålet så er vel dette en scene som har begrensa påvirkning mtp det vi gjør.
Personlig har jeg som en som er litt innom denne scenen en følelse av at de kjappere grenen av britisk-ættet elektronika skyves vekk til fordel for det mer tysk-inspirerte og lineære…Ser dere på dere selv som en del av den øvrige ‘techno-scenen’ eller komplett autonom fra den? Hvordan skiller deres miljø og fester seg ut fra denne dominerende grenen?
- Litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet riktig, men om du mener UK bass music som drum’n’bass, jungle etc fremfor mer techno eller house sjangre som er mer forankra i en basstromme på hver firedel, så vil jeg vel si at det så lenge jeg har bodd i Oslo har vært en mye større scene for techno og beslekta sjangre enn drum’n’bass og beslekta i Oslo. Det er spesielt de siste fem åra at folk har begynt å få øya opp for denne formen for elektronisk musikk her, kanskje pga et generasjonsskifte eller noe i scenen både blant artister/DJ’s og publikum.
Vi ser nok på oss selv som endel av Oslo scenen for elektronisk musikk, og det har vært mer cross-over eventer med både techno og dnb/jungle artister i det siste, men vi har holdt på så lenge at vi har nok kanskje litt fortsatt den outsider mentaliteten i crewet.
Vår del av Oslo scenen kan vel kanskje sees på som både integrert men ganske autonom? Våre events vil jeg vel kanskje si er litt mer punk og in your face enn standarden på en av klubbene i byen hvor det spilles house eller techno for et mer mainstream publikum? Vi har en stor sjangerblanding og kan noen ganger gå fra ganske accessible dnb til breakcore og industrial hardcore til juke til raggajungle til neurofunk. Vi er ikke så redde for å teste publikums toleranse for musikk de kanskje ikke har hørt og kanskje er litt i grenseland for hva de takler (ikke det at vi spiller crazy shit hele tida), det har kanskje bidratt til å dra inn et ganske mangfoldig publikum, fra ulike miljøer og med mange ulike musikalske preferanser. Det blir litt som et heksebrygg av stiler som gjør at det ikke går i den samme greia en hel kveld.
Tror dere at denne åpenbare higen etter hastighet kan få folk til å akseptere sjangre som jungle/drum n bass og øvrig ‘bass musikk’ mer?
- Vi opplever det jo absolutt sånn, både mengden klubbkonsepter og crews som presenterer de sjangrene og beslekta sjangre de siste fem-seks åra har jo eksplodert ift det det var, og det er et større publikum.
Hva er en skank / eventuelt verbet ‘å skanke’?
- Synes ikke Wikipedia versjonen var så verst: «Skanking is a form of dancing practiced in the ska, ska punk, hardcore punk, reggae, drum and bass and other music scenes».
Kan dere fortelle litt om hva som skjer på deres ‘HausmaniaBrenner’-takeover?
- Vi har en hel haug av våre residents i crewet som spiller opp til dans med en mangfoldig mix av drum’n’bass, jungle og annet beslekta snacks! Det innebærer en basstravaganza bestående av bl.a special guests Dr. Sepi & Jan Steigen Fra Oslo of Mjoi fra Storbritannia. Fra crewet stiller Ars Dada, Dr. Roman, DJ Horseman, Tall n Skinny + en showcase med Dnb crewet Konkret Jungle! Altså fest og moro for hele familien!
Noen skiver som summerer opp litt av det man kan vente fra Skankin Oslo?
- Hmmm, det spørsmålet ville nok alle oss i crewet svart på helt forskjellig. Jeg er vel kanskje den som lager den mest kok-komusikken i crewet så usikker på hvor representativ jeg er, men skiva jeg og Sam ga ut for noen år siden kan jo kanskje gi en indikasjon: https://murderchannel.bandcamp.com/album/freshly-baked-raggamuffins
Ellers så går det jo i alt fra Serial Killaz til Remarc til CurrentValue. Denne kan jo kanskje gi en indikasjon på hva IGUBU spiller: https://truecolorlabel.bandcamp.com/album/igubu-angel-maker
Men jeg tenker nesten at en SkankinOslo kveld er og skal være litt som den konfektesken i Forrest Gump; You never know what you’re gonna get.
Billetter kan kjøpes her.