«Et sted der vi har kunnet uttrykke oss fritt»

Bandet Flammer Dance Band som holder til her på huset, er aktuelle med ny EP. Vi fikk snakket litt med Torbjørn fra septetten

Tekst: Eli Tenga Foto: Flammer Dance Band

Om man er heldig med timingen kan man noen ganger, rett under broa som deler atelierene fra musikkavdelinga, høre lyder som høres ut som tatt fra Kalakuta Republic i Lagos på 70-tallet. Hoftene har allerede begynt å gynge mens man hører nærmere etter: når en føler at det er en kosmopolitansk sensibilitet, kontemporær tilnærming og dryss av norsk fromhet som skyver rytmene nå som kroppen din svaier etter.

Lyden kommer fra studioet til Flammer Dance Band. Et syvmanns psykedelisk-funk-orkester som de siste årene har tilført Norge sårt trengte fete rytmer. Det er både så lokalt og verdensomspennende som man får det.

Flammer’ er aktuelle med sin nye EP «Gynger» og vi snakket med en av mennene bak denne supergruppen, Torbjørn:

Gratulerer med ny skive! Dere hadde jo nylig en liten tour i Storbritannia - hvordan gikk den opplevelsen?

- Uk var supert. Spillestilen og energien vår resonerer godt med britene og konsertene gikk veldig bra. Vi kommer definitivt tilbake!

Dere ble på en av konsertene åpna for av en av mine desidert favoritt DJer, Haseeb Iqbal, hvordan gikk det seg til?

- Haseeb er god kompis av Bror i bandet, så det ble naturlig å spørre han om å bli med på London showet.

Når jeg midt i korona ble introdusert for «Flammer» (2018), dro jeg umiddelbart linjer til den ny-jazz renessansen sentrert rundt London og spesielt band som Ezra Collective og Kokoroko. Er den en forskjell på måten musikken deres mottas i utlandet og her hjemme? Er interessen større? Danses det mer enn her hjemme?

- Det er generelt god respons, i Oslo vet de hva det går i men i utlandet kan det fort ta en 30-40 min før publikum løsner. Det er alltid gøy å spille for folk som ikke kjenner oss fra før der vi må jobbe litt ekstra for å få de med på taktene.

Det er jo en stor scene rundt - hva skal vi kalle det - musikk spirende ut fra den vest-afrikanske 70-talls groove tradisjonen. Hva dro dere til denne «sounden»?

- Mange av oss samler plater og har dykket dypt i afrikansk funk fra vestkysten men også Somalia, Kenya og Ethiopia, i tillegg til svingende rytmer fra bla Tyrkia, Thailand, Kapp verde og Latin-Amerika. Flere av oss har også bakgrunn som breakere og har danset til denne musikken i åresvis.

Jeg har jo spesielt notert meg kvaliteten på utgivelsene deres lydmessig. Nå er dere jo på Lyskestrekk som smeller ut godsaker. Men kan dere si litt om hvordan dere arbeider med å få fanget den varme, fullendte, kornete men samtidig relativt klare lyden? Hvordan inngår rommet her på Hausmania inn i dette?

- Rommet på Hausmania setter oss i riktig stemning. Opptaks-oppsettet vårt er basic og ikke super-spesielt. Vi har et tydelig mål om hvordan vi vil låte og strekker oss etter det ved å skru instrumentene så de låter fett i våres ører. Generelt handler det om å gi plass til instrumentene i lydbildet, ‘saturere’ lyden litt og rulle av litt topp og bunn der det passer.

En del av perkusjonen i denne musikken er jo basert på Tony Allens arbeid. Jeg liker spesielt at dere nikker til dette men også kjører deres eget løp, med både trommesett og øvrig perkusjon (Pablo), uten at det føles som et attentat på ørene. Hvordan har denne balansen artet seg?

- Pablo og Olve (trommer) er perkusjons-brødre og mestere på å spille hverandre gode. Et samspill som har blitt bedre og bedre. En ting vi har jobbet med er å ikke overspille, men finne enkle ting som svinger bra. 

Uttrykket deres og estetikken deres er jo et som, for undertegnede i hvert fall, glir inn med mye av paletten og det visuelle uttrykket til Hausmania bakgård en sommerdag for eksempel. Når kom dere over Hausmania først og hva var deres førsteinntrykk av stedet.

- Flere av oss har vokst opp med Hausmania i bybildet, som et sted der vi har kunnet uttrykke oss fritt og fått oppleve alternativ kultur. Her har vi danset, sprayet, festet, og spilt mye musikk sammen. Generelt alltid positive folk som lar deg holde på med ditt uttrykk i fred.

Hvordan har det vært for dere å ha studio her på huset? Hvor lenge har dere hatt det?

- Vi har vært her i 5-6 år. Hausmania har vært en game changer for oss, der vi har skapt vår egen kreative sone. Her har vi på Lyskestrekk (red.anm: plateselskapet de gir ut på) spilt inn 5 LP’er og 6 7” tommere, og hatt en hau av øvinger. Vi er veldig takknemlige for å kunne være her.

Siden den første EP og albumet, hva har vært litt ledetrådene for uttrykket deres til denne nye skiva «Gynger»?

- Vi er mer komfortable i uttrykket vårt i dag. Føler vi har funnet vår stemme og at ting kommer mer naturlig. Samtidig er soundet og uttrykket vi strekker oss etter det samme som på første skiva.

Hva er det neste for Flammer? Noen konserter inn mot årsslutt og kanskje noen ide om når den neste fulle LPen lander?

- Vi spiller på Blå 19. des og drar på Europa turne i slutten av januar!

Den nye skiva «Gynger» er ute der du finner din musikk. Mer info om Flammer Dance Band finner du her.

Using Format